JÓD Iodum, I

morska-zmes-dary-mora

Medzi významné minerálne látky patrí aj jód. Názov jód bol odvodený z gréckeho slova jodes - modrofialový. V roku 1915 sa zistilo, že jód je nutný na fungovanie štítnej žľazy v množstve 25 až 50 mcg. Odvtedy sa jód používa na liečenie rôznych chorôb. Jód sa vyskytuje v hormóne tyroxín, ktorý je vylučovaný štítnou žľazou.
Jód je látka, ktorá sa po konzumácii potravín vstrebe takmer na 100%. V priebehu 24 hodín sa z tohto množstva dostane do štítnej žľazy. Z tela je jód vylučovaný obličkami. V štítnej žľaze sa jód využíva hormónmi tyroxín a trijódtyronín. Celkové množstvo jódu v tele sa pohybuje okolo 40 mg, z toho 75% je uložené priamo v štítnej žľaze.
 

Funkcie:

  • hlavnou úlohou je regulovanie rýchlosti telesného metabolizmu
  • zabezpečuje rast a vývoj organizmu
  • pomáha spaľovať prebytočný tuk
  • zabraňuje hromadeniu cholesterolu
  • je aktívny pri premene karoténu na vitamín A pri syntéze cholesterolu
  • má kladný vplyv na zvyšovanie kvality vlasov, nechtov, zubov a kože
  • veľmi kladne pôsobí aj na ukľudnenie nervov
  • zabezpečuje normálny duševný vývoj, mentálnu vyrovnanosť a výkonnosť mozgu
  • chráni pred rakovinou a fybrocystózou prsníkov
  • udržuje telesné zdravie, vysoké IQ, potenie a odolnosť organizmu voči škodlivým činiteľom vrátane infekčných organizmov

 

Denná potreba:
Denné dávky sa pohybujú od 50 µg u kojencov do 4 mesiacov, 80 µg do 12 mesiacov, 100-120 µg do 4 až 7 rokov, 100-140 µg do 10 rokov, 100-180 µg do 13 rokov, 100-200 µg u dospievajúcej mládeže a dospelých nad 52 rokov, 150-230 µg u tehotných žien a 180-260 µg u dojčiacich matiek.
 

Výskyt:
Zdroje jódu sú predovšetkým morské produkty, v ktorých sa obsah jódu pohybuje od 100 do 240 µg/100g. Pri konzumácii morských produktov 2x do týždňa sa organizmus dostatočne zásobí jódom, pravda s tým, že jód sa prijíma aj konzumáciou iných produktov ako: banány(11,5), jablká(20), broskyne(30), čerešne(60), čučoriedky(84), hrozno(13,4), maliny(54), brokolica(15), hrášok(12), kaleráb(102), kapusta(42), mrkva(42), špenát(14), zemiaky(82), šampiňóny(18), syry(40). Hodnoty sú uvedené v µg/100g. 1 g jodidovanej soli obsahuje 25 µg jódu. Grilovaním sa zničí 20% a varením 60% jódu.
 

Príznaky pri nedostatku
Nedostatok jódu spôsobuje mentálnu retardáciu a poruchy rastu. Príznakmi zníženej produkcie tyroxínu sú aj obezita, zrýchlený pulz, búchanie srdca, studené telo, zápcha, únava, silná menštruácia. Medzi hlavné príznaky nedostatku jódu patrí zväčšená štítna žľaza, známa ako struma.


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

 

 

REKLAMA

reklama

REKLAMA