Cestoviny pri chudnutí – áno či nie. Koľko ich zjesť a nepribrať.

20.05.2010, 04:13, Štefan Holečko

Jesť cestoviny pri chudnutí? Nadváha a cestoviny. Cestoviny pri diéte. Rozhodli ste sa schudnúť a neviete, či do svojho jedálneho lístka môžete zaradiť aj cestoviny? Cestoviny majú pri odstraňovaní nadváhy v stravovacom režime každého záujemcu o schudnutie dôležité postavenie.


Rozhodli ste sa schudnúť a neviete, či do svojho jedálneho lístka môžete zaradiť aj cestoviny? Cestoviny majú pri odstraňovaní nadváhy v stravovacom režime každého záujemcu o schudnutie dôležité postavenie. Stravovanie s cestovinami má veľa podôb a bohužiaľ, získali si negatívnu povesť ako jedlo, ktoré neprispieva k štíhlej línii. To však v skutočnosti nie je pravda, a tak môžete aj za pomoci cestovín zhodiť niekoľko kíl navyše, ktoré vás doteraz trápili.Výhodou cestovín je to, že sa jednoducho skladujú, sú trvanlivé, ich príprava nie je náročná, navyše je veľmi rýchla a možno ich pripraviť na množstvo spôsobov. A viete prečo ich obľubujeme? Vďaka nim sa v tele uvoľňujú endorfíny – hormóny šťastia.Ak jedávate namiesto vyprážaného syra s hranolčekmi skôr cestoviny, určite je to pre vašu postavu lepšia voľba. Nie však v prípade, že ste ich postrúhali množstvom syra, poliali tatárskou omáčkou, prípadne ochutili klobásou či slaninou. Cestoviny nie sú pri chudnutí, podobne ako chlieb, zakázané, pozor si však treba dať na množstvo a ich prípravu. Cestoviny sú vhodnou potravinou rovnako pri redukcii hmotnosti, ako aj v udržiavacom stravovacom režime. Neznamená to však, že ich môžeme jesť také množstvo, na aké máme práve chuť - v takom prípade by sa pri chudnutí mohli stať skôr nepriateľom ako pomocníkom. Odporúčané množstvo na jednu porciu je od 150 g (900 kJ) do 200 g (1 200 kJ). Určite sú však vhodnejšie než opekané zemiaky či zemiaková kaša. Môže za to ich nízky glykemický index, vďaka ktorému z cestovín tak rýchlo nevyhladnete.

 

Môžeme z cestovín pribrať?


Z každého jedla sa dá pribrať, ak sa jeho konzumácia preženie. Ak z jedálneho lístka odstránite všetko vyprážané, sladkosti a pridáte viac zeleniny a cestovín, nemôžete nikdy pribrať. Ale vyberajte si cestoviny bezvaječné. Predovšetkým treba pri príprave myslieť na rôzne skryté riziká. Napríklad tak obľúbený kečup je dosladzovaný a v skutočnosti obsahuje mnoho cukru, keďže však zvyčajne nie je až taký sladký, len málokto si uvedomí, koľko zbytočných kalórií prijal. Rovnako to platí aj o množstve syra, ktorý si mnohí z nás pridávajú na každú cestovinu. Ak je omáčka či príloha pripravená chutne, netreba ju „vylepšovať“ ešte syrom či kečupom. Riaďte sa tým aj pri vymýšľaní vlastných, chutných receptov, veď zo všetkého najjednoduchšie je variť zo surovín, ktoré má človek po ruke. Bylinky sú nielen dôležitým, chutným a zdravým dochucovadlom, ale napomáhajú aj vášmu tráveniu, preto ak máte možnosť, vždy ich pri varení použite.Výhodu cestovín je to, že obsahujú veľké množstvo cennej vlákniny. Telo totiž túto látku trávi pomaly a cestoviny nás zasýtia na dlhší čas. Ak zároveň niekoľko veľkých porcií nahradíme viacerými menšími, uľahčíme tráveniu a vyhneme sa návalom neočakávaného hladu. Aj pri diéte s konzumáciou cestovín sa oplatí pridržiavať zlatého pravidla - jesť s mierou.

 

Radšej bezvaječné

Pri kúpe dajte prednosť bezvaječným cestovinám z tvrdej semolinovej múčky. „Neobsahujú škodlivý cholesterol a sú bohaté na bielkovinu, takže molekuly škrobu za z nich podstatne pomalšie vstrebávajú“ . Vďaka tejto vlastnosti po bezvaječných cestovinách nepocítite tak rýchlo hlad. Ideálne sú cestoviny z celozrnnej múky, rátať však pri nich treba s vyššou cenou.

 

Príprava a čo na ne

Nielen chutnejšie, ale aj pri diéte vhodnejšie sú tvrdšie uvarené cestoviny. Nemali by ste ich variť do mäkka, ale „al dente“, teda do polomäkka. Silným prevarením sa totiž zrýchli vstrebávanie sacharidov, čo znamená, že skôr pocítite potrebu najesť sa. Veľmi dôležité tiež je, čo si na správne uvarené cestoviny dáte. Všetko totiž môžete pokaziť kalorickými bombami ako majonéza, tatárska omáčka, mleté mäso, slanina či klobáska. Nahraďte týchto nepriateľov chudnutia radšej zeleninou.

 

Cereálie: Najlepšie sú ovsené vločky

Vo všeobecnosti panuje mylná predstava, že cereálne raňajky sú ideálnym typom zdravých raňajok. Pravda však je, že raňajkové menu by sme mali obmieňať a jesť denne len samé cereálie nie je pri chudnutí vôbec správne.
Na výber máte množstvo druhov cereálií a ešte viac ich príchutí. Nevhodné sú obľúbené kornfleksy. Cukor sa z nich totiž rýchlo vstrebáva a tak sa vám môže stať, že už po hodine vyhladnete. V prípade müsli je to o niečo lepšie, no ich energetická hodnota stúpa vďaka pridanému cukru, medu, čokoláde či orieškom.
Najlepšou voľbou sú ovsené vločky so sušeným ovocím. Ale pozor! Sledujte ich množstvo! A rovnako ako pri chlebe - nikdy ich nekonzumujte samotné, ale vždy si pridajte mlieko či jogurt.

 

Celozrnné cestoviny

580 kJ/100g
- uvarené celozrnné cestoviny sú najvhodnejšie
- pri chudnutí sú najideálnejšie, hlad po nich vďaka nízkemu glykemickému indexu nedostanete tak rýchlo

 

Bezvaječné cestoviny

600 kJ/100g
- uvarené bezvaječné cestoviny sú pri chudnutí vhodné
- rozdiel v energetickej hodnote nie je oproti cereálnym veľký, ale s množstvom opatrne

 

Tortellini

- uvarené tortellini plnené syrom či špenátom sú menej vhodné
- ich energetická hodnota je najvyššia, vždy sú však lepšou voľbou než opekané zemiaky

 

V prípade, že potrebujete schudnúť a neviete ako, vyplňte tento FORMULÁR NA CHUDNUTIE

Taktiež sa môžete pravidelne na našej stránke RADY A DOPORUČENIA NA CHUDNUTIE (kliknite) informovať o problematike zdravej životosprávy a chudnutia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
« Späť


Diskusia: "Cestoviny pri chudnutí – áno či nie. Koľko ich zjesť a nepribrať."
Dátum: Meno: Komentár:
- Žiadne komentáre -
Pridať komentár | Zobraziť všetky komentáre

REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

 

 

REKLAMA

reklama

REKLAMA