Ako schudnúť METABOLIZMUS a chudnutie

Úsporný METABOLIZMUS – kameň úrazu pri CHUDNUTÍ. Rady na stravovanie a chudnutie

Normálne by človeka niečo také, ako nejaký metabolizmus nemalo prečo zaujímať. Látková premena beží spravidla bez účasti nášho vedomia a vedomej vôle. Niečo zjeme a ono sa to v tele "premení" na energiu, stavebné látky, alebo odpad. Metabolizmus nás začína zaujímať až vtedy, keď niečo nie je v poriadku. A obezita je jedným zo stavov, kedy sa metabolizmus dostáva na scénu ako spoluvinník našej obezity.

Prečo nie úsporný metabolizmus
Keby sme žili v lese, v nedostatku potravy, najväčšiu výhodu by mali ľudia s úsporným metabolizmom. Vydržia dlhšie "fungovať" aj pri malom príjme energie. Žiaľ, v modernej spoločnosti je jedlo lacné a ľahko dostupné. A tak práve tí ľudia, ktorí nepotrebujú veľa zjesť nato, aby prežili budú prví, ktorí stučnejú. Znamená to, že v dobe hojnosti dodajú do tela viac energie, ako telo stihne "spáliť". A ich telo je nastavené na úsporný režim - energie sa nezbaví, ale uloží si ju vo forme tuku.
Logicky by sa zdalo, že treba oveľa menej jesť a schudneme. No toto neplatí mechanicky. Žiaľ v niektorých prípadoch menej môže znamenať až príliš málo. A potom príde na rad téma, čo spomalí a čo zrýchli metabolizmus.

Opakované diéty spomaľujú metabolizmus
Človek sa prispôsobuje životným podmienkam. Ak si niekto "naordinuje" nezmyselnú redukčnú diétu, je zle. Mnoho žien sa dodnes snaží schudnúť tým spôsobom, že obmedzia svoj príjem energie "na doraz", na minimum. Zjedia len toľko jedla, aby neomdleli pri práci. Áno, po nastolení tak drastickej redukčnej diéty sa naozaj začne váha hýbať správnym smerom, ale to trvá len niekoľko dní. Potom sa zrazu úbytok hmotnosti začne spomaľovať.
Čo to znamená? Kladieme si v duchu túto otázku a nechápeme prečo? Poctivo takmer nejeme a váha dokonca začína stúpať? To predsa nie je možné! Je to možné. Telo rýchlo zistí, že nastala reštrikcia potravy, prepína sa do maximálne úsporného režimu. Metabolizmus je schopný spomaliť sa až takmer na polovicu normálneho výkonu. Je to obranný reflex na prežitie. V divočine by sme vďaka tomu prežili aj "na korienkoch". Žiaľ, divočina, ktorú chudnúci ľudia predvádzajú na vlastných telách je oveľa horšia. V divočine nasleduje po období nedostatku doba hojnosti. Spomalenie metabolizmu spravidla nastáva u inak nie obézneho zvieraťa a tak potom, keď už je čo jesť, nenastane žiadna masívna obezita. Zviera priberie nazad to, čo stratilo a život ide ďalej.

Ak si ale človek navodí "obdobie nedostatku", robí to preto, že chce rýchlo schudnúť. Po schudnutí sa však vráti k pôvodnej strave (inú nepozná, alebo neuznáva). Samozrejme, že priberie nazad to, čo stratil.
A je tu aj horší faktor. Diéta, pri ktorej sa chudne formou hladovania spravidla obsahuje málo živín. Telo preto siahne po jediných dostupných bielkovinách - po vlastných svaloch (môže však zobrať aj z kostnej hmoty!). Chudnutie sa zdá byť podľa váhy úspešné, ale taký človek často stráca predovšetkým vodu a svalovinu. Po nejakom čase to s diétou už dlhšie nevydrží. Začne jesť "normálnejšie" (zvýši príjem stravy) a zas rýchlo priberie. Vráti sa mu spravidla o nejaké to kilo naviac, než bola hmotnosť pred rozhodnutím schudnúť. Človek pôsobí tučnejšie, než predtým, pretože to, čo priberie už nie je svalovina, ale vďaka získanému úspornému metabolizmu naberie na seba viac tuku. Zvýši sa podiel tuku v organizme človeka na úkor úbytku svalstva.
Tak sa stane, že človek po mnohých diétach, hoci má formálne podľa tabuliek správnu hmotnosť je vlastne stále trocha (alebo viac, než trocha) tučný. Svaly sú oveľa ťažšie, ako tuk. A prísne diéty (navyše bez pohybu) spoľahlivo ničia práve svalovinu. A málo svalov neznamená len slabosť, ale aj slabší metabolizmus. Svaly sa totiž podieľajú na "pálení" energie. Ak ich máte veľa, "pália" energiu aj keď práve nič nerobíte. Denne spáli jeden kilogram svalovej hmoty 28 kalórií aj keď ste v kľude a nič nerobíte.

Pravidelná strava metabolizmus zrýchli
Akonáhle človek začne pravidelne jesť - samozrejme primerane malé dávky so správnym zložením živín - organizmus to vyhodnotí tak, že už asi nastala doba hojnosti. Začne vypínať úsporný režim. Už neukladá každý voľný gram potravy na energiu vo forme tuku. Pre telo nastáva dostatok, môžu sa správne upraviť metabolické procesy, telo už nemusí tak šetriť. Môže sa zhodiť trocha tuku…
Práve to je vec, ktorú musíte pri chudnutí rešpektovať. Ak chcete schudnúť musíte pravidelne jesť päťkrát denne a to v pomerne pravidelných časových intervaloch, pekne rovnomerne rozložených na celý čas bdenia tak, že posledné jedlo by malo byť zjedené asi dve až tri hodiny pred spaním. Tento postup funguje a je overený. Ľudia s nadváhou to však často nechcú vziať na vedomie. Neraňajkujú, cez deň sa stravujú divne a vyhovárajú sa na prácu. Poslednú večeru si povolia najneskôr o 17:00 a potom sa 6 hodín zmietajú v kŕčoch od hladu. Svojím telám tak sami dávajú prísny príkaz: niet pravidelnej potravy, treba šetriť energiou! Spomalia si metabolizmus nesprávnym stravovaním.
Ak teda chcete chudnúť, nehľadajte si výhovorky, prečo nemôžete jesť 5× denne. Hľadajte spôsob, ako to dosiahnete. Noste si zo sebou vhodné jedlá a jedzte raz za 3-4 hodiny. Robte to, nediskutujte o tom, ako je to ťažké. Je to ťažké, ale aj vy ste ťažkí. Ak to chcete zmeniť, zmeňte svoje návyky. Neučičíkajte sa výhovorkami.

Samozrejme veľmi dôležité je vhodné zloženie stravy. Musí obsahovať nielen primerané množstvo kalórií, ale aj dostatočné množstvo a štruktúru živín (bielkovín, vitamínov, minerálov, vlákniny,...). Ak to nedosiahnete, tak Váš organizmus naďalej pracuje v úspornom režime (znížená miera metabolizmu), ubúda Vám svalstvo, tým sa znižuje spotreba kalórií Vaším svalstvom a Vy sa dostávate do začarovaného kruhu opakovaného chudnutia a priberania. Stav organizmu sa naďalej zhoršuje.

Pravidelné pitie tekutín metabolizmus zrýchli
Druhý faktor, ktorý zásadným spôsobom zrýchli metabolizmus a s ním aj chudnutie je pravidelné pitie. Ideálnou je čistá, nebublinková voda, alebo čaj. Nevhodné sú akékoľvek sladené nápoje, koly, džúsy, malinovky.
Aj to je vec, ktorej sa moderný človek priam úzkostlivo vyhýba. Nejeden z nás za deň vypije tak dve tri kávy. To naozaj nemožno považovať za správny pitný režim. Mnoho ľudí tvrdí, že im také množstvo vody nechutí, že ich to obťažuje, že sa z toho veľa ciká. No áno. Pravidelné pitie má za následok aj pravidelné močenie. A voda naozaj nemá tak atraktívnu chuť, že by sa po nej človek vrhal rád a stále. Ale nikto od vás nechce, aby ste s radosťou pili každú hodinu. Nemusíte to robiť radi, ale robiť to musíte - ak chcete schudnúť a vyčistiť svoj organizmus od nánosov odpadových látok a toxínov. Berte pitie vody ako liek. Nepijete ju zo špásu, alebo pre chuť. Proste sa k tomu prinúťte, pretože to proste funguje. Výsledky uvidíte už o krátka čas na vašej váhe. A ak neveríte, ďalší týždeň proste nedodržiavajte pitný režim. A výsledky nepitia uvidíte na váhe už po ďalšom týždni. Možno viete, že ľudský organizmus sa skladá hlavne z vody a jej nedostatočný príjem negatívne ovplyvňuje procesy prebiehajúce vo vašom tele. Dostatočný príjem tekutín zrýchli spaľovanie podkožných tukových buniek, zlepší Váš metabolizmus i ostatné činnosti vo vašom tele. Denne by ste mali vypiť 3 až 4 decilitre vody, minerálky, čaju na 10 kg svojej váhy.
Aj tu platí - nastavte si budíček, nech zvoní každú hodinu. Výhovorky si nepovoľte - ak budík nemáte, kúpte si kuchynský, ktorý zazvoní o hodinu. Stojí menej, než akékoľvek "lieky" na chudnutie. Alebo použite mobil, či počítač nech pripomína…

Pohyb metabolizmus zrýchli
Tretia maličkosť, akou sa dá razantne ovplyvniť metabolizmus je pravidelný pohyb. Viem, pohyb je pre mnohých z nás skôr nadávka, alebo výstraha. Sme leniví. Slovo pravidelný je tu tiež pomerne dôležité. Nestačí raz do týždňa tri hodiny niekde fyzicky vytrápiť svoje telo. Lepšie je tri krát do týždňa a kratšie, ideálne ak to však zvládnete denne. Viem, človek sa nerád pripraví o hodinku svojho drahocenného času. Ale s pohybom sa vám zlepší veľa vecí v živote, a napokon uznáte túto časovú investíciu za veľmi prospešnú - pre vás osobne. Verte, že ak by ste namiesto večerných správ spravili denne polhodinovú rýchlu prechádzku, získate oveľa viac, než bezduché táraniny spravodajstva kto koho zabil, či zoznam tragédií a pohrôm, či už prírodných, intelektuálnych, alebo politických.
Šport - a naozaj stačí aj rýchla chôdza - by ste mali do svojho života komponovať celkom pravidelne. Nenechávajte to na náhodu. Nastavte si budík, predplaťte si fitko, alebo sa dohodnite so známymi na pravidelných stretnutiach, lebo svaly sú ďalším faktorom, ktorý zrýchli metabolizmus. Dá sa povedať, že "viac svalov viac zje". Svaly jedia za vás. Ak ich máte, "zo vzduchu" určite nepriberiete.

Človek s pomalým metabolizmom je pomalý
Dá sa povedať, že ak má niekto pomalý metabolizmus, spravidla aj on sám je "pomalý". Ak nemusí, nevstane zo stoličky. Správa sa úsporne. Ak sa však človek málo hýbe, telo nestráca glykogén (svalový cukor, energiu) a tak ho ani veľmi nepotrebuje doplniť. Stravou však energia prichádza stále a tak má telo jedinú možnosť - ukladať si ju vo forme podkožného tuku.

Príroda je nespravodlivá
Možno si v duchu kladiete otázku, kde je tu spravodlivosť. Prečo jeden človek môže žrať, ako kyselina a nepriberie, zatiaľ čo iný človek "priberie aj zo vzduchu". Odpoveď je: každý sme iný. Je to možno nespravodlivé, možno to zažívate, ako krivdu, ale je to strata času riešiť veci, ktoré sú dané.

Pracujte na tom, aby váš metabolizmus bol čo najrýchlejší. Porovnávať sa s druhými je len stratou času. Mnohými diétami absolvovanými po sebe si mnoho obéznych ľudí tak spomalilo metabolizmus, že už priberajú aj z veľmi malých porcií jedla. Viem, tučný človek sa bojí jesť. Má strach, že priberie. Prekonajte však tento strach a začnite sa stravovať celkom pravidelne. Je možné, že za prvé dni nejaké kilo priberiete - to ak ste boli nezmyselne vyhladovaní. Ale postupne sa vám začne zrýchľovať metabolizmus a "spáli" oveľa viac, než predtým. A začnete chudnúť, pričom budete stále sýti.
Ak tomu veríte, tak konajte
Teraz máte jasné inštrukcie, čo máte robiť. Toto nie sú tipy. Inštrukcie sú príkazy čo máte robiť. O tomto nemá zmysel diskutovať. Ak chcete chudnúť, musíte pravidelne jesť a striktne dodržiavať pitný režim.
Je to jednoduché? Áno. K tomu, aby ste to dosiahli, Vám účinne pomôžeme ! Účinné zníženie Vašej váhy, úprava stravovacích návykov a zmena životného štýlu sa pre Vás stane v krátkej budúcnosti realitou. K tomu Vám prajeme veľa zdaru !


Keď chcete schudnúť vyplňte tento FORMULÁR NA CHUDNUTIE (kliknite), alebo si dajte vyhotoviť ANALÝZU VAŠEJ POSTAVY (kliknite)

PRIHLASUJEM SA NA ZASIELANIE NOVINIEK O CHUDNUTÍ A STRAVOVANÍ (kliknite)

Ďalšie informácie o tom ako postupovať pri chudnutí a stravovaní sa dozviete na stránkach www.schudnut-ako.meu.zoznam.sk

Chcem si prečítať ďalšie rady - novinky o chudnutí a stravovaní (kliknite)
 


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

 

 

REKLAMA

reklama

REKLAMA